Houdringe is ontstaan uit een boerderij die behoord heeft bij het klooster Oostbroek.
Huize Houdringe, De Bilt, Holle Bilt 22 (ca. 1910)
Omstreeks 1640 werd de voormalige uithof door de Staten verkocht aan Jan Mamuchet. In 1779 gaf de toenmalige eigenaar van Houdringe, Frederik Jan van Westrenen, opdracht tot de bouw van het middengedeelte van het huidige landhuis.
Ook de op het landgoed gelegen boerderij Klein Houdringe dateert uit die tijd. Na een ingrijpende verbouwing in 1965 resteert er van deze boerderij alleen nog maar het dwarshuis, dat als woonhuis in gebruik is.
In 1844 kwam Houdringe in bezit bij jhr. J.C.W. Fabricius van Leyenburg. Na diens dood werd zijn dochter Constantia Wilhelmina eigenaresse die getrouwd was met G.H.L. baron van Boetzelaer.
Van 1888 tot 1954 was het landgoed in bezit van de familie Van Boetzelaer die het verkocht aan Het Utrechts Landschap. Het huis met directe omgeving werd doorverkocht aan de NV Grontmij, welke instelling Houdringe na verbouwing zijn huidige aanzien gaf en er kantoor houdt.
Aan de voorzijde van het huis Houdringe vertoont de tuin met oprijlaan nog een formele aanleg. Aan de achterzijde werd de tuin vóór 1824 al verlandschappelijkt door J.D. Zocher.
Holle Bilt 20 (eind jaren 1930)
Deze foto laat de aan de Holle Bilt gelegen portierswoning van Houdringe zien, die in 1902 in opdracht van G.H.L. baron van Boetzelaer gebouwd werd en de naam De Ketting kreeg.
De oprijlaan van het landgoed was vroeger ter hoogte van dit huis met een ketting afgesloten. We zien de achterkant van het huis en de smallere zijkant die naar de weg is gekeerd. De niet getoonde voorkant ligt evenwijdig aan de oprijlaan. Het pand is gedeeltelijk onderkelderd.
We zien aan de zijkant het lage raam van de kelder. Daarboven bevindt zich de opkamer die als wachtkamer voor leveranciers en gasten gebruikt werd. Deze kamer is te bereiken via een aan de buitenzijde gebouwde trap. Boven aan deze trap heeft men op het bordesje bankjes gebouwd. Naar zeggen werden die gebruikt door mensen die op de (paarden)tram moesten wachten.